Middels de
uitdrukking:'...dat moest zeker met de trekschuit komen', een ouderwetse
variant van:'...en liefst vandaag nog', geeft men aan dat dit
vervoermiddel niet geldt als een wonder van snelheid. Vroeger, en we
spreken nu van de 17e eeuw, was dat wel anders. Nederland
beschikte in 1665 over 635 km trekvaart en 1600 km meren en
vaarten die met zeilende (beurt)schepen bevaren werden. Op deze wijze
werden de zeehavens
en overslagplaatsen verbonden met het achterland. Dit distibutiesysteem
is voor de Gouden Eeuw zéker zo belangrijk geweest als de vaart op
Oost-Indië. Het is niet genoeg om peper te hálen, je moet het ook aan de
kruideniers te lande kwijt kunnen.
Omdat de schuiten niet afhankelijk waren van wind, maar
getrokken werden door een paard (met een bekende, constante snelheid)
was het mogelijk aan- en afvaarttijden te garanderen. Daar zaten
handelaars, maar ook de posterijen en zakenreizigers op te wachten. Op
een model in het Scheepvaartmuseum Amsterdam is de indeling goed te
zien: 9 m. romplengte (LOA 9,5) bij 2,8 m. breedte, het roefje en de
huif zijn 4 m. lang. De huif was voor tweedeklasse-passagiers en vracht.
|
|
Het eerste jaar dat we de boot hadden, wat hebben we er toen al een lol van gehad. Zelfs al bleek op de maiden-voyage de Primus een stuk minder betrouwbaar dan geadverteerd. |
We hebben haar één keer gezeild, op de Beulaker Wiede. met een emmerzeiltje en een fok als een zakdoek doet ze niet zo veel... bij windkracht 2... |
2021- 'Vrouwtje' wordt een vierde leven gegund. Na 8.257 dagen, dus 22 jaar en 7 maanden hebben we besloten dat we het onderhoud van de houten trekschuit 'Vrouwtje' niet langer konden en wilden betalen. Gelukkig wilde de Stichting Historische Werf 'Zorg en Vlijt' haar graag hebben en beloofde dat ze opgeknapt zou worden bij Peter Schouten in Kortenhoef. Die enthousiaste mensen én Peter de Vakman kenden we al en aldus geschiedde: op zondag 4 april 2021 maakten we haar -voor ons- laatste tocht. 20,5 mijl van de Nieuwe Houthaven Zaandam naar de werf van Peter Schouten in Kortenhoef. Mees -die stage loopt bij Peter- vaart, zijn vader, Anke en ik zijn er bij. Als het krap wordt vaar ik. 'Vrouwtje' is al aardig leeggehaald want de stichting wil er een echte, spartaanse trekschuit van maken. Om 17.00 uur meren we bij Kortenhoef. We hebben een laatste kruikje Jutter leeggeschonken, haar een dikke zoen op de kopbalk gedrukt en zijn weggereden. Waarschijnlijk zullen we nooit meer zo'n iconisch en prachtig schip varen. Hoewel onze plannen voor de zeeschouw 'Eucalypta', die we in de herfstvakantie aangeschaft hebben, ook weer knap mooi zijn...
|
Frank Laan-
flaan@xs4all.nl -Zaandam
Illustrator, schilder, docent kunstvakken